2. PÄIVÄ

Aloitimme päivän sillä, että menimme junalla televisiotorniin. Televisiotornista näimme hyvin maisemia ja bongailimme kuuluisimpia nähtävyyksiä. Tornin jälkeen suuntasimme Maailman kellolle. Kävimme vielä ihailemassa ulkopuolelta Berliinin Rathausia.

Rathausin jälkeen menimme bussilla Brandenburgin portille. Portilla oli juuri käynnissä mielenosoitus ja ihmisiä oli todella paljon. Portin jälkeen kävelimme Holocaustin muistomerkille, joka sijaitsikin aivan lähellä. Seuraavaksi menimme Mall of Berliiniin tekemään ostoksia. Valtavassa kauppakeskuksessa oli myös monen monta ruokapaikkaa ja pysähdyimme syömään thaimaalaisessa ravintolassa. Sieltä suuntasimme hotellille ja lepäsimme hetken. Illan päätteeksi menimme vielä ulos valokuvailemaan. Päivämme oli erittäin kiva, ja Berliini hurmasi meidät kaikki ihanuudellaan!

Alma ja Silja

---------------------------------------

Lauantaiaamuna heräsimme väsyneinä siihen, kun joku paukutti oveemme. Avasimme oven ja sieltä paljastui pirteänä ystävämme Niina, joka oli tullut hakemaan meidät aamupalalle. Pesimme hampaat ja suuntasimme alakertaan heräilemään, ostamaan päiväliput ja siitä U-Bahnilla (metrolla) Alexanderplatzille. Alexanderplatzilla menimme hissillä ylös Berliinin televisiontorniin, joka on Euroopan neljänneksi korkein rakennus. Näköalatasanteella 200 metrin korkeudesta näimme melkein koko Berliinin kaupungin, ja se oli mahtava näky.

Fernsehturmin jälkeen menimme porukalla maailmankellolle  ja pidimme ruokatauon. Menimme kavereiden kanssa kfc:lle syömään. Ruoka oli hyvää ja täyttävää.

Kun ruoat oli syöty, niin tapasimme taas porukalla maailmankellolla ja lähdimme kävelemään kohti Brandensburgin porttia. Portti oli valtava ja todella hieno. Portin takana oli Euroopassa murhattujen juutalaisten muistomerkki. Betoni pylväät olivat hienoja, ja muistomerkki herätti ajatuksia.

Muistomerkin näkemisen jälkeen oli hetki vapaa-aikaa, jonka käytimme kahvilla käymiseen. Starbucksissa käydessämme Viljamin nimi muuttui Williamiksi ja Iikan nimi Ikaksi. Tauon jälkeen menimme Reichstag-rakennukseen. Sinne oli isot jonot, ja turvatoimet olivat tarkat, mutta itse rakennus oli todella hieno. Rakennuksen päällä korkealla oli suuri lasikupu, josta näki pitkälle.

Reichstag-rakennuksen jälkeen alkoi vapaa-aika, jolloin päätimme mennä Mall of Berliniin. Se on valtava ostoskeskus, jossa on paljon eri kauppoja, mutta lähinnä kahviloita ja vaatekauppoja. Kävimme kahvilla ja monissa eri kaupoissa katselemassa, mitä löytyy.

Kun ostoskieroksemme oli päättynyt, oli ehtinyt tulla jo ilta. Etsimme google mapsin avustuksella U-Bahn-aseman ja lähdimme siitä metrolla hotellia kohti. Hotellilla pääsimme vihdoinkin lepuuttamaan väsyneitä jalkojamme, jotka olivat päivän aikana ehtineet kärsiä jo aika paljon. Nukahtaminen olikin aika helppoa.

Iikka ja Viljam

--------------------------------------

Lauantaina yksi kohteistamme oli Brandenburgin portti. Sen ympärillä oli useita mielenosoituksia esimerkiksi ihmiskauppaa ja prostituutiota vastaan ja että hirttämällä teloittaminen lopetettaisiin Iranissa.

Portin ympärillä oli myös hevosia kärryillä, ja kävimme koko porukalla silittelemässä niitä. :)

Tänä päivänä myös uskalsimme vastata kaupoissa ja ravintoloissa pieniä saksankielisiä lausahduksia käyttämällä, esimerkiksi sanomalla Danke! ja Entschuldigung, ...

Päivä oli muutenkin täynnä kiinnostavia ja uusia elämyksiä! Nautittiin joka hetki. Kävimme myös useassa muussakin nähtävyydessä, mutta Brandenburgin portissa upeaa ja uniikkia oli sen mahtavat, paksut ja voimakkaat pylväät sekä hevospatsaat ylväänä portin päällä.

Myös mielenosoituksia oli kiinnostava seurata, vaikkemme ymmärtäneetkään paljon.