3. PÄIVÄ

Sateinen päivä Berliinissä

Päivämme alkoi, kun lähdimme kohti juna-asemaa. Vierailimme Berliinin keskustassa sijaitsevassa DDR-museossa. DDR-museo kertoi itäsaksalaisten arkielämästä. Erittäin kiinnostavan ja avartavan museo vierailumme jälkeen poikkesimme viihtyisässä Fresh vitamins & more kahvilassa, Spandauer kadulla. Nautimme tuoreista hedelmistä ja pehmeästä rahkasta. Hinta-laatusuhde oli hyvä. Seuraavaksi kiiruhdimme juna-asemalle ja kun vihdoin pääsimme junaan, niin se oli ihan täpösen täynnä ihmisiä. Saavuttuamme Oranienburgiin huomasimme, kuinka saksalaiset olivat valmistautuneet pääsiäiseen, koska kodit olivat koristeltu pääsiäis aiheisesti.

Sachsenhausen vei sanat suustamme ja sai meidät kiitollisiksi nykytilanteestamme. Sachsenhausenissa meillä oli kerrassaan huikea opas, Ivan. Ivan kertoi keskitysleiristä erittäin yksityiskohtaisesti ja mieleenpainuvasti, siihen nähden, että se oli hänen ensimmäinen opastus englannin kielellä. Mielenkiintoisinta oli meidän mielestämme se, kuinka elämä keskitysleirillä alkoi A-tornilla ja päättyi valitettavan usein Z- asemalle. Sachsenhausen oli mahtava kokemus.

Retkemme kevennykseksi pysähdyimme maukkailla dönereillä. Päivän aikana kävelimme useita kilometrejä, mutta se oli täysin sen arvoista. Jalat kipeänä lähdemme takaisin hotellihuoneeseen pohdiskelemaan oppimiamme asioita ja valmistautumaan seuraavaan päivään. Bis Bald Oranienburg!

Verna & Vanessa

-------------------------------------

Päivä Sachsenhausenissa

Teille, jotka luette tätä ettekä ehkä ole tutustunut koskaan Sachsenhauseniin, tässä pieni info:
Sachsenhausen oli siis Berliinin Oranienburgissa toiminut natsien keskitysleiri ja myöhemmin neuvostoliittolaisten ylläpitämä vankileiri. SA-joukot perustivat keskitysleirin ja toivat sinne berliiniläisiä henkilöitä, kuten natseja vastustaneita poliitikkoja, kommunisteja, kirjailijoita, juutalaisia… Vankeja pidettiin nälässä ja heitä kohdeltiin epäinhimillisesti. Keskitysleirillä on myös sodan aikana väärennetty miljoonia kappaleita seteleitä.

Sachsenhausenissa ollessa meillä oli oma opas, Ivan. Opas oli mielestämme todella hauska ja sympaattinen ihminen. Vaikka jalkoja pakotti sen verran,ettei jaksanut edes seistä, oppaan ansiosta aika meni kuin siivillä. Opimme paljon Sachsenhausenin historiasta sekä muista keskitysleireistä ja Saksan historiasta yleisesti.
Vierailu Sachsenhausenissa herätti erilaisia mietteitä. Ensinnäkin aihe on synkkä ja ahdistava. Kun astuimme alueelle, häkellyimme sen suuruudesta. Alue oli muotoiltu suuren kolmion motoiseksi. Kävimme yhdessä parakissa, jossa näimme erilaisia huoneita, joissa vangit esimerkiksi yöpyivät ja peseytyivät. Tilat olivat hyvin ahtaat ja oli vaikea kuvitella että esimerkiksi neljän sadan ihmisen on täytynyt mahtua peseytymistilaan. Ajatuksiamme on vaikea kuvailla, sillä aihetta on vaikea käsittää.

Ajatuksia koko reissulta:
Berliinin matka on ollut mielestämme upea elämys, jota emme tule unohtamaan. Olemme juosseet kolme päivää innokkaiden opettajiemme Ninan ja Jarkon perässä. Jalkoja särkee, mutta nautimme kyllä joka hetkestä. Lauantaipäivä on mielestämme ollut reissun parhaimpia päiviä. Olimme liikkeessä 12 tuntia ja askelmittarin mukaan askelia tuli yli 20 000. Vierailimme monissa nähtävyyksissä emmekä jaksa kaikkia edes luetella. Mainittakoon valtiopäivätalo ja tv-torni, jotka olivat vaikuttavia. Päivästä kuulette lisää jonkun toisen postauksen yhteydessä. Olemme myös nauttineet saksalaisista ruoista kuten currywurstista ja döneristä. Matka on ollut kaikin puolin mahtava. 😊<3